We spraken al over ‘symbolen’. Hier krijg je nog meer uitleg over symbolen.
In het Jodendom is de Davidster het belangrijkste symbool.
Joodse huizen zijn te herkennen aan een kokertje met daarin een beschreven rolletje perkament. Het kokertje hangt op 1/3 van de bovenkant van de rechterdeurpost.
Het heet: de mezoeza.
Dit is vernoemd naar de plek waar het metalen kokertje (of van hout of plastic) hangt: de deurstijl.
Op de mezoeza vind je de Hebreeuwse letter ‘shin’. Het is de eerste letter van ‘S’ma Israel’ (Hoor Israël), het belangrijkste joodse gebed.
Op het perkamenten rolletje in de koker staan de bijbelgedeelten Deuteronomium 6:4-9 en 11:13-21.
Op de achterkant van het perkament staan de letters sjin-dalet-jod, de letters van de Sjadaj, ‘de Almachtige’.
De zevenarmige kandelaar behoort ook tot het jodendom.
Een menora is een zevenarmige kandelaar. Het was het oude symbool voor het Hebreeuwse volk en een van de oudste symbolen voor het Jodendom.
Bijbelkenners zeggen dat de menora de brandende braamstruik (die Mozes zag op de berg Sinaï zag) symboliseert.
Tijdens het chanoeka feest gebruikt men een kandelaar met negen armen, de chanoekia.
Mozes moest van God volgens precieze voorschriften een zevenarmige kandelaar laten maken en plaatsen in de Tabernakel bij de Ark van het Verbond waarin de stenen platen met de Tien gebodenlagen (Exodus 25).
In de eerste tempel, gebouwd door koning Salomo, brandden tien menora’s.
Het licht is een belangrijk symbool in het Jodendom..
Het symbool “Heilig Oliesel” is bij de katholieken één van de 7 sacramenten.
Er is ok de zalving.
Met gewijde olie wordt een kruisteken aangebracht op een persoon, plaats of voorwerp.
Dit staat meestal in het teken van een belangrijke gebeurtenis: de doop, het vormsel, de bisschopswijding en de zalving van priesters bij de katholieken.
De woestijn heeft ook een symbolische betekenis: voor Mozes en het Joodse volk was het een lange tocht door de woestijn. Ook een plaats om na te denken.
De prins van Egypte.
Op deze foto zien we de verschillende religies:
Jodendom: de ‘Klaagmuur van Jeruzalem’ bij de Tempelberg
Islam: de Al-Aqsamoskee en de rotskoepel
Christendom: de Heilige Grafkerk (waar Jezus zou zijn gestorven)
Een berg is onder andere de ontmoetingsplaats waar Jezus een ‘bergrede’ houdt.
Matteüs schrijft dat Jezus een berg opging om zijn leerlingen toe te spreken en te zeggen hoe ze gelukkig konden leven.
Exodus 20, 1 – 17 ‘tien woorden’ Matteüs 5-7, de Bergrede
De Olijfberg was ook een belangrijke plaats waar Jezus begon met de intocht van Jeruzalem en waar Jezus is gestorven.
Het was ook de plaats waar zijn 12 leerlingen uitleg gaf en waar hij rustte.
De Sinaïberg (of Horebberg) is voor zowel de Joden, de Christenen als de moslims een heilige berg.
God gaf er de tien geboden aan Mozes.
De Kaäba of Ka’aba (ook Ka’ba of Ka’bah, Arabisch الكعبة) is een kubusvormig gebouw met zijden van 12 bij 10 meter grondoppervlak, ca. 15m hoog, en staat in de Grote Moskee inMekka. Het is het centrale heiligdom van de islam, en staat ook wel bekend als Bayt Allah (“Huis van God”). Als onderdeel van de hadj, de bedevaart naar Mekka, loopt men zeven keer rond de Kaäba. Ook legt de Kaäba de islamitische gebedsrichting vast – een moslim bidt altijd in de richting van de Kaäba, dat is dus, als hij niet in Mekka is, in de richting van Mekka.
De Kaäba is in 1996 grondig gerestaureerd.
Regenboog – Ark van Noach (de band tussen God en mij)
Mozes leidt zijn volk Hij schreef de wetten op 2 stenen tafels.
Jeruzalem!
Christendom – moslims – joden
Het orthodox kruis ziet er dan weer zo uit!
Dus kort samengevat:
Davidster – mezoeza – zevenarmige kandelaar – Heilig Oliesel – woestijn – klaagmuur – Olijfberg – Sinaïberg – brood en wijn – Kaäba – regenboog – kruis